Screen Reader Access Skip to Main Content Font Size   Increase Font size Normal Font Decrease Font size
Indian Railway main logo
Search :
Find us on Facebook   Find us on Twitter Find us on Youtube View Content in Hindi
National Emblem of India

About Us

IR Personnel

News & Recruitment

Tenders & Notices

Vendor Information

Public Services

Contact Us

About Us
   Divisions
      Jhansi Division
         Operating


 
Bookmark Mail this page Print this page
QUICK LINKS
Operating

परिचालन विभाग

1.परिचय

भारतीय रेल पर झांसी मण्डल एक विशेषस्थान रखता है तथा विस्तार की दृष्टि से उत्तर मध्य रेलवे का सबसे बड़ा मंडल है । इस मंडल पर उल्लेखनीय यात्री यातायात जैसे शताब्दी , गतिमान एवं विभिन्न राजधानी गाड़ियों का संचालन करने के साथ साथ महत्वपूर्ण माल का लदान भी किया जाता है । इसके अलावा सामाजिक एवं राजीनीतिक रूप से सक्रिय होने के साथ-साथ झांसी मंडल पर्यटन और तीर्थस्थानों की दृष्टि से भी बहुत महत्‍वपूर्ण है । अत: इस मंडल के  रेल संचालन पर लगातार निगरानी रखना अत्यंत आवश्यक है ।

दिनांक 06.04.2024के अनुसार इस मण्डल मे औसतन 182.28जोड़ी मेल/एक्‍सप्रेस,स्पेशल एवम पैसिंजर गाड़ि‍यां विभिन्न दिशाओं के लिये प्रतिदिनसंचालित होती हैं तथा औसत माल यातायात 196 माल गाड़ियों का संचालन भी कियाजा रहा है |

2.संगठन

2.1राजपत्रित

मंडल के परिचालन विभाग के शीर्ष पर वरिष्‍ठ मंडल परिचालन प्रबंधक (समन्‍वय) पद स्‍थापित हैं जिनकी सहायता के लिए वरिष्‍ठ मंडल परिचालन प्रबंधक (गुड्स एवं जनरल), मंडल परिचालन प्रबंधक (गुड्स),मंडल परिचालन प्रबंधक (कोचिंग) तथासहायक मंडल परिचालन प्रबंधक ¼गुड्सएवं जनरल)आदि अधिकारियों केपद स्‍थापित हैं ।

                 

2.2राजपत्रित

परिचालन विभाग के अराजपत्रित कर्मचारियों का विवरण निम्‍नानुसार है-

Sr. No.

Category

SS

MOR

Vacancies

% Variation

1

SM/YM/TI’s

635

564

71

-11

2

Controllers

41

36

5

-12

3

Guards

996

794

202

-20

4

Shunting  Master

30

24

6

-2

5

TNC

72

54

18

-25

6

Traffic porter, Shunt man etc.

1189

1041

148

-13

3.परिचालन कार्य निष्‍पादन

3.1मंडल की ऑपरेटिंग परफारमेंस का विवरण निम्‍नानुसार है

ITEMS

       Actual

     Target

        Current Month

Cum.Avg to

             Apr-Mar-2023

Apr-Mar 2021-22

Apr-Mar 2021-22

MTH

CUM

Mar-2022

Mar-2023

%

Var.

Apr-Mar

2022-23

Apr-Mar

2023-24

%

Var.

Rev. Loading vehicle Units/Day

383

416

-

-

412

449

(+) 9.0

415

403

(-) 2.9

Throughput

Vehicle Units/Day

8271

9002

-                          

9519

9462

  (-) 0.6

8953

8763

  (-) 2.1

DWB in vehicle Units/Day

4284

6131

6200

6200

7532

8152

(+) 8.2

6086

7860

(+) 29.2

Wagon Turn Round

    0.99

0.99

1.25

1.25

0.99

0.99

Same

0.99

0.99

Same

NTKM Wagon Day

13971

11409

6800

6800

7817

7346

   (-) 6.0

11872

6932

   (-) 41.6

Wagon Kms Wagon Day

352

298

300

300

209

    198

(-) 5.3

305

193

(-) 36.8

Electric Engine

Utilization

539

430

500

500

426

314

 (-) 26.2

433

358

 (-) 17.3

Diesel Engine

Utilization

430

341

400

400

373

229

(-) 38.9

342

297

(-) 13.0

4.गाड़ी परिचालन का प्रोफाइल

झांसी मंडल पर एक बड़ी डबल लाइन का रूट है बीना /पश्चिम मध्‍य रेलवे (को छोड़कर) से धौलपुर (को छोड़कर) तक है जिसे दो सेक्‍शनों में बांटा गया है- बीना-झांसी तथा झांसी धौलपुर । इसके साथ 07 ब्रांच लाईनें हैं जो कि इस प्रकार हैं - झांसी-कानपुर, झांसी-मानिकपुर, महोबा-खजुराहो, बांदा-कानपुर, ग्‍वालियर- उडीमोड़, ललितपुर-खजुराहो एवं एट-कोंच । उक्‍त बी.जी.सेक्‍शन के अलावा एन.जी. अर्थात ग्‍वालियर-सबलगढ़- श्योपुर की 01 ब्रांच लाईन का नैरोगेज सेक्‍शन है जो कि आमान परिवर्तन हेतु रेल्वे बोर्ड के पत्रांक 2016/W-II/NCR/GC/02Pt, दिनांक 23.08.2021 से यात्री यातायात के लिये पूर्णतया बंद कर दिया गया है ।

झांसी मण्डल में वर्तमान में सभी श्रेणियों के 135 स्टेशन कार्यरत  हैं

Section

Gauge

Distance in KMs.

Class of station

A

B

C

D

Spl

Total

BINA (Excl.) - JHS(Incl.)

B.G.

152.57

X

18

X

X

X

18

JHS (Excl.) - DHO(Excl.)

166.86

X

16

X

02

02

20

JHS(Excl.) BZM (Incl.)

205.86

X

22

X

02

00

24

AIT(Excl.) KNH(Incl.)

13.68

X

01

X

X

X

01

JHS(Excl.) MKP(Excl.)

292.50

X

25

X

04

X

29

KID (Excl.) BZM(Incl.)

118.65

X

09

X

04

X

13

BLNR (Excl.) -UDMR(Excl.)

118.35

X

05

X

08

X

13

MBA (Excl.) -KURJ(Incl.)

64.49

X

02

X

03

X

05

LAR(Excl.) -KURJ(Incl.)

164.49

X

08

X

04

X

12

GRAND TOTAL

1284.02

X

106

X

27

02

135

·उप मुख्य अभियंता/निर्माण के पत्र संख्या - Dy.CE/GWL/DO/GWL-SOE/GC Dtd 29.07.2021 के अंतर्गत नैरोगेज खण्ड को अमान परिवर्तन हेतु यातायात के लिये दिनांक 23.08.2021 से बंद कर दिया गया है|

4.1झांसीमण्डल के महत्वपूर्ण यार्ड

4.2झांसी

झांसीजंक्शन सेउत्तरतथादक्षिणभारतकेबीचहोनेवालायातायातबड़ीसंख्यामेंगुजरताहै,इसलिएझांसीजंक्शनपरिचालन की दृष्टि से काफीमहत्वपूर्णहै।उपरोक्त व्यस्त यातायात को सुगमता से गुजारने के लिये वर्तमानमेंझांसी स्टेशन पर पांच प्लेटफार्म उपलब्ध हैं इसके अतिरिक्त दो बे-प्लेटफार्म यात्री गाड़ियोंको प्रारम्भ करने के लिये भी  उपलब्ध हैं |

     माल यातायात के दृष्टि से भी झांसी जंक्शन अत्यंत महत्वपूर्ण स्टेशन है |झांसीयार्ड से वर्कशॉप को जाने वाली POH वैगनों के तथा यात्री कोचो का  संचालन तथा मिलिट्री स्पेशल गाड़ियों का नियमित लदान तथा थ्रू जानेवाली माल गाड़ियों के संचालन के साथ साथ कुछ माल गाड़ियों में इंजन इत्यादि को बदलने का कार्य भी किया जाता है |

     माल डिब्बों के परीक्षण के लिये एक कैरिज एवं वैगन परीक्षण डिपो भी है जहां प्रतिदिन 1-2 माल गाड़ियों का परीक्षण किया जाता है |झांसी स्टेशन में एक महत्वपूर्ण पैसेंजर डिपो भी है जहां 06 यात्री गाड़ियों का परीक्षण भी किया जाता है |

     झांसी यार्ड में माल गाड़्यों के प्रबंधन के लिये 3 बाई पास लाइनें ,4R&D लाइनें ,2 डाउनडिपार्चर लाइनें तथा 11 मार्शलिंग लाइनें भी उपलब्ध हैं |बाई पास तथा 02R&D लाइनों के अतिरिक्त अन्य सभी लाइनों की लम्बाई निर्धारित लम्बाई से कम हैं |

4.3ग्‍वालियर
कोचिंग यातायात के संचालन को ध्यान में रखते हुए ग्वालियर भी एक बहुत ही महत्वपूर्ण स्टेशन है। वर्तमान में ग्वालियर स्टेशन से 07 यात्री  ट्रेने एवम 03 जोडी पैसेंजर ट्रेने कुल 10 यात्री गाडियो के संचालन के लिये 04  प्लेटफॉर्म हैं
ग्वालियर में एक मध्यवर्ती यार्ड भी है तथा ग्वालियर स्थित मालगोदाम को  कुछ समय पूर्व  रायरू स्‍टेशन पर स्थानांतरित कर दिया गया है, अब ग्वालियर ब्रोड गेज की ट्रेनों के लिए एक प्रमुख कोचिंग अनुरक्षण यार्ड और डिपो है।

4.5  >kalhdaVªksy:->kalhनियंत्रण कार्यालय esa 05 [k.Mfu;a=.k cksMZLFkkfirgSA

Sr.  No.

Sections

KMS

Stations

01.

JHS-DHO

164.49

18

02

JHS-BINA

152.57

20

03.

(i)          JHS-BZM

(ii)      BLNR-UDMR

(iii)          AIT-KNH

219.68

101.37

13.68

21

05

02

04.

BZM-MKP

229.40

24

05.

(i)         JHS-KID

(ii)         MBA-KURJ

(iii)        LAR-KURJ

180.75

64.49

164.49

14

03

10

 

4.6   RUNNING OF FREIGHT TRAINS - COMPARATIVE INTERCHANGE OF GOODS.

 

 

 

2022-23 (Apr-Mar)

2023-24 (Apr-Mar)

T/O

T/O                    Avg/Day                       

M/O

M/O                      Avg/Day                       

T/O

T/O                     Avg/Day                       

M/O

M/O                        Avg/Day                 

DHO

11354

31.0

9564

26.1

10269

28.1

9062

24.8

UDMR

249

0.7

544

1.5

359

1.0

562

1.5

BINA

6447

17.6

5851

16.0

6470

17.7

4876

13.3

GWL

572

1.6

663

1.8

655

1.8

938

2.6

MDVK

323

0.9

555

1.5

398

1.1

400

1.1

BZMN

0

0

0

0

1965

5.4

683

1.9

AGD

5012

13.7

6884

18.8

4868

13.3

7493

20.5

OHAN

3100

8.5

2496

6.8

3012

8.3

2777

7.6

BZM

5202

14.2

5880

16.1

4471

12.2

5933

16.2

MKP

724

2.0

469

1.3

511

1.4

255

0.7

Total

32983

90.1

32906

89.9

32981

90.1

32976

90.1

5     STREAMS OF FREIGHT TRAFFIC

Primarily North South freight traffic is run on the double line electrified section of JHS-DHO &JHS BINA section.

Sr.No.

DHO-BIN/AGD (UP)

BIN/AGD-DHO (DN)

1

Entire North South traffic   of Food Grain, Fertilizer, Steel and Containerized cargo and POL rakes empty & loaded.

Coal from South - Eastern Railway & NGP division of Central Railway to The Power  houses and Industries of Northern India,

2

Export Container traffic between  ICD / TKD   to Mumbai.

Cement from West Central Railway to Northern India.

3

Empty BOXN/BCN  Rakes for coal & other  loading BOX  & Containers for Steel loading for New  Katni     Junction, JBP Division WCR.

Fertilizer from Southern and Western Regions to Northern India

4

Container traffic from ICD/ CNB to the destinations of KDLP & JNPT

Iron & Steel products from South Eastern Railway to Northern India

5

Entire goods traffic from  North East direction to KTE/BPL via AGD/BINA

Terminating traffic of POL, Cement, Fertilizer and Steel for division.

5.1  JHS-CNB–JHS double lineelectrified Section.

Sr.No.

JHS-CNB (DN)

CNB-JHS (UP)

1

Traffic of POL Fertilizer ,Salt  Clinker and Cement are run in DN direction.

F/Grain, Coal & Empties are run in UP direction.

5.2   BNDA-  CNB- SINGLE LINE SECTION.

Sr.No.

BNDA-CNB (DN)

CNB-BNDA (UP)

1

Traffic of Cement Clinker, Fertilizer and steel traffic are run toward CNB and beyond in DN direction.

Traffic of F/Grain, Empty Jumbo & BOXN rakes are moved towards JBP Division are run in UP direction.

5.3  BNDA-  OHAN- SINGLE LINE SECTION.

Sr.No.

BNDA-OHAN (DN)

OHAN-BNDA (UP)

1

Traffic of F/Grain, Empty Jumbo & BOXN rakes are moved towards JBP Division are run in UP direction.

Traffic of Cement Clinker, Fertilizer and steel traffic are run toward CNB and beyond direction.

5.4  LAR-KURJ- SINGLE LINE SECTION.

Sr.No.

LAR-KURJ (DN)

KURJ-LAR (UP)

1

Traffic of loaded Coal rakes from BIN/AGD for LPGCL sdg at UDPR station.

Similarly loaded coal rakes from MBA direction to LPGCL sdg at UDPR station.

Traffic of Empty Coal rakes to BIN/AGD & MBA direction.

 

 

 

5.5  GWL-UDMR- SINGLE LINE SECTION.

Sr.No.

GWL-UDMR (DN)

UDMR-GWL (UP)

1

Traffic from BIN/AGD &Guna direction to the destinations of  North East part of India.

Traffic received from ETW  direction to the destination of KDLP, JNPT & via BPL direction.

5.6   Originating and Terminating Traffic:

Major handling terminals:

Sr.No.

Terminals

Outward

Inward

1

Morena

DOC ,Food Grain & Millet

Cement Fertilizer(MRA G/Shed Closed from 14.02.2024)

2

Banmor

Railway Sleeper RMC

-

3

Rairu

DOC, Food Grain

Cement Fertilizer, Steel & Iron

4

Sanichara

Pvt Ballast

-

5

Malanpur

Container, Food Grain

Food Grain, Steel

6

Antri

RMC

-

7

Dabra

Food Grain

Cement Fertilizer

8

Datia

Food Grain & DOC

Cement Fertilizer

9

Karari

Railway Sleeper RMC

-

10

Jhansi

Fertilizer, Food Grain, RMC Ballast, Military traffic

Cement Fertilizer,Food Grain, Military Traffic.

11

Bijouli

Pvt..Ballast,RMC

-

12

Khajaraha

RMC

-

13

Babina

Military Traffic

Military Traffic

14

Lalitpur

Food Grain,

Cement Fertilizer, Food Grain

15

Garhmau

Ballast

-

16

Chirgaon

RMC& public Ballast

-

17

Ait

RMCBallast

-

18

Orai

Food Grain

Cement , Fertilizer

19

Chaurah

RMC Ballast

-

20

Bhimsen

Food Grain, Edible Oil

Cement

21

Bharwasumerpur

RMC, Ballast

-

22

Newari

DOC & Food Grain

Food Grain,Fertilizer

23

Harpalpur

Food Grain

Cement, Fertilizer

24

Mahoba

Food Grain

Cement, Fertilizer

25

Kabrai

Pvt.Ballast

-

26

Khairar

RMC Ballast

-

27

Banda

Food Grain,& Send

Cement, Fertilizer, Salt

28

TKMG

Food Grain

Salt

29

SANK

DOC, Food Grain

-

30

MCSC

Food Grain

-

31

Gohad Road

Public ballast

-

 

Sidings:

S.No.

Siding name

Serving Station

Traffic dealt

1

PTPP

Parichha

Coal

2

Diamond Cement factory

Parichha

Cement, Clinker

3

IOC,BPCL,HPCL

Rairu

POL

4

IOC,BPCL

Karari

POL

5

BHEL

Khajraha

Transformers, Electric Locomotives. etc.

6

HPCL

HPTR(RasulpurGogamau)

POL

7

Bajaj Power Plant

LPGU (Udaipura)

Coal, Fly Ash.

8

Reliance

PRIL (Lalpur)

POL

6.    highlights: -

6.1   Originating Revenue Loading

Commodity wise comparative no. of wagons loaded per day during 2023-24 is given below:-

 

  Target 2023-24

Apr-Mar

2022-23

Apr-Mar

2023-24

% In Increase / Decrease

Revenue Loading(In terms of vehicle unit)

-

-

-

-

A.Cement

 

68

80

(+) 18.1%

B.  Food grain

-

37

28

(-) 24.7%

C.  POL

-

157

134

(-) 14.2%

D. Ballast(PVT)

-

36

29

  (-) 20.0 %

E. Fly Ash

-

44

31

  (-) 30.0%

F.  Other general. Goods  (Incl.DOC,  fertilizer, ballast(Engg), containers etc.)

-

75

101

   (+) 34.6 %

Total originating revenue loading Avg /day

N/R

416

403

(-) 3.2 %

 

 

6.2     Originating Revenue Loading (IN MT)

   Commodity wise comparative originating revenue loading in MT during Apr-Mar2023-2024is  given below:-

Commodities (In M/T)

   Target  9.05 MT  2023-24

Total (MT)

Apr- Mar2022-23

Total (MT)

Apr – Mar2023-24

%Variation

Food Grain

0.87

0.65

-25.3

POL

2.81

2.55

-9.3

Cement

1.63

1.81

+11.0

Ballast(pub)

0.83

0.69

-16.7

FLY ASH

1.12

0.78

-30.4

Other Commodity (Incl. Sand Ballast(Engg), DOC,S /Grit,  Fly/Ash & Containers

1.45

1.97

+35.8

Total

8.71

8.45

-2.9

7.    Performance of overall maintenance block hours provided to Engg. & TD departments

The cumulative performance of maintenance blocks as well as block hours for the year 2023-2024 are as under:

Sr. No.

Department

Apr-Mar

2022-2023

             Apr- Mar

              2023-2024

%Variation ofBlock Hrs.

Total Blocks

Total Block Hrs.

Total Blocks

Total Block Hrs.

1.

Engg. Machines Blocks

8723

16932:40

11489

21254:00

(+)25.5

2.

Non machine  Blocks

8638

15913:25

11872

20723:20

(+)30.2

3.

 OHE Blocks  (Incl. RE & RVNL      Blocks)

7170

10157:15

8292

11570:00

(+)13.9

4

Total

24531

43003:20

31653

53547:20

(+)24.5

(8)-Infrastructural improvement in operations 2023-24 (Apr-Feb)

Sr.N.

Innovational work

Results

1

Yard remodeling & alteration in RRI GWL & existing EI at BLNR in connection, with

gauge  conversion of GWL-SOE section.

This innovation will ensure the smooth and detention free train  operation.

2

Alteration work at KHU station in Apr-2023.

This innovation will ensure the smooth and detention free train  operation.

3

Commissioning of EI at KRQ station in May-23.

After this the JHS-GWL section will be capable for handling  the trains run with the speed of 125 KMPH.

4

Alteration work in existing EI at RRU station

in May-2023.

With this innovation the goods traffic of JHS-DHOsection  has become smooth and detention free.

5

Commissioning of EI  at MXS station in

 May-2023.

With this innovation the goods traffic of JHS-BINA section  has become smooth and detention free.

6

NI work at MRA in Connection with the shifting of xover number 101A&B at GWL end in June-2023.

With this innovation the freight as well as well chg traffic    running is being handled smoothly.

7

Commissioning of EI  at KAO station in

 June-2023.

With this innovation the goods traffic of JHS-BINA section  has become smooth and detention free.

8

Alteration Work in connection with Commissioning of Tower Wagon Sidingat MCSC  station in June-2023

With this innovation the goods traffic of JHS-BINA section  has become smooth and detention free.

9

Commissioning of EI  at DAA station in Aug-2023

After this the JHS-GWL section will be capable for handling  the trains run with the speed of 125 KMPH.

10

Alteration work in existing PI at CIRL station in Aug -2023.

With this innovation the goods traffic of JHS-DHO section  has become smooth and detention free.

11

Alteration work in existing PI at AGD station  in Aug-2023

With this innovation the goods traffic of JHS-BINA section  has become smooth and detention free.

12

Commissioning of Tower Wagon siding at BIX   in Aug- 2023.

With this innovation the freight as well as well chg traffic    running is being handled smoothly.

13

Commissioning of Tower wagon siding at MLAR station on 29.10.2023

After this the JHS-GWL section will be capable for handling  the trains run with the speed of 125 KMPH.

14

Alteration work at RRI & EI -2JHS in connectionwith 3rd line between JHS -DAA.On 17.12.2023

With this innovation the goods traffic of JHS-DHO section  has become smooth and detention free.

15

Commissioning of EI  at SIKD stationon 30.12.2023

With this innovation the goods traffic of JHS-DHO section  has become smooth and detention free.

16

Commissioning of EI  at HET station on 19.01.2024

With this innovation the goods traffic of JHS-DHO section  has become smooth and detention free.

17

Alteration work  in existing EI in connection with IIIrd line Connectivity of MRA-SIKD  stations along with yard remodeling on 04.02.2024.

With this innovation the goods traffic of JHS-DHO section  has become smooth and detention free.

18

Alteration work  in existing EI in connection with IIIrd line NI Connectivity of DBA ,KTRA,SOR & DAA stations on 09.03.2024,15.03.2024&20.03.2024

With this innovation the goods traffic of JHS-DHO section  has become smooth and detention free.

(9)-Operational Mile stones set in the year 2023-24 (Apr-Mar)

S.N.

INDICES

On A day

Date

In A  Month

Month

1

Commencing loading from newly constructed

  Goods Shed at MCSC station.

-

25.4.23

02 Rakes

-

2

Commencing loading of sand from ORAI

station as new loading.

01 Rake

28.4.23

58 BOXN to SGTY

Apr-2023

3

Best ever unloading of coal rakes at LPGCL siding .

-

-

21 rakes

Apr-2023

4

Best ever originating loading in MT & in Wagons

  0.82 MT

May-2023

5

Commencing Public ballast loading from MLAR .

-

-

 03 Rakes

May-2023

6

Commencing Public ballast loading from CGN .

-

-

07 Rakes

May-2023

7

Best ever loading of Engg. ballast loading.

-

-

29 Rakes

May-2023

8

Outstanding loading performance Achieved in a single day .

826 Wagons

06.05.23

-

-

9

Best ever loading of DOC Commodity.

-

-

36 Rakes

July-2023

10

Commencing Public ballast loading from GOA .

-

04 Rakes

Aug-2023

11

Best ever operation of Over all long Haul trains.

-

83 long hauls

Aug-2023

12

First time formation of long Haul Trains at         PTPP & LPGU siding .

01 from PTPP01 from LPGU

19.8.23    20.8.23

-

-

13

Best ever operation of long Haul trains .

21.08.2023

21.8.23

07 Long hauls

Aug-2023

14

Commencing loading of Sand from GTM station.

-

-

03 Rakes

Oct-2023

15

Best ever operation of Over all long Haul trains.

-

-

108 Long Haul

Oct-2023

16

Best ever Cement Loading.

-

-

74 Rakes

Oct-2023

17

Highest total inter change of trains.

234 trains (T/O119+M/O 115)

29.01.24

-

-

18

Highest Through put.

10857 wagons

29.01.24

-

-

19

Highest made over of trains to  WCR

54 Trains to (WCR)

29.01.24

-

-

20

Highest total number of taken over of trains.

T/O 119 Trains

29.01.24

-

-

21

First time unloading of SUV cars at ARI station.

03 Cars

16.02.24

-

-

Commencing loading of Food Grain from SPDM station as new loading

-

-

One Rakes

Mar-24

Operation of Asthaspls trains

-

-

99 in each direction

Feb&Mar

Commencing Unloading of coal at NUPPL siding 

-

-

15 Rakes

Mar-24

Commencing Unloading of SUGAR  at PMN station 

-

-

½ Rakes

Mar-24

Best ever record achieved in a single day

28 Trains

19.03.24

-

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Source : North Central Railways / Indian Railways Portal CMS Team Last Reviewed : 05-04-2024  


  Admin Login | Site Map | Contact Us | RTI | Disclaimer | Terms & Conditions | Privacy Policy Valid CSS! Valid XHTML 1.0 Strict

© 2016  All Rights Reserved.

This is the Portal of Indian Railways, developed with an objective to enable a single window access to information and services being provided by the various Indian Railways entities. The content in this Portal is the result of a collaborative effort of various Indian Railways Entities and Departments Maintained by CRIS, Ministry of Railways, Government of India.